Klockan 10.55, lördagen den 25 oktober, står ett trettiotal
ungdomar och föräldrar tålmodigt och väntar i regnet utanför
Visualiseringscenter C. Klockan 11 slås portarna upp. Ungdomarna bockas av på en
lista och får veta till vilket rum de ska bege sig. Vi tre besökare från
Lärande IKT möts av en sprudlande glad, taggad Marcus Nygren som hälsar oss
hjärtligt välkomna och kort förklarar upplägget för dagens CoderDojo. I ett rum
kommer man att programera Lego Mindstorms Ev3-robotar och i det andra rummet
kommer det att finnas två grupper; de som programerar inom spel/webb och de som
ska få testa att tillverka egna 3D-glasögon.
Nicklas på Lärande IKT får testa 3D-glasögonen |
De flesta deltagare idag har en förälder med. Ungdomar
mellan 7 och 17 år är välkomna på CoderDojo och om man är under 12 år behöver
en förälder vara med. Både vid 3D-glasögonen och robotarna är deltagarna i snitt
10-13 år. Vid borden spel/webb är deltagarna i snitt lite äldre och arbetar mer
självständigt. Coacher finns till hands om man har frågor. Coacherna är
studenter på universitetet eller examinerade därifrån. Ett bra sammanhang för
ungdomarna att hitta förebilder för vidare studier.
CoderDojo anordnas varannan lördag i Norrköping och de hade
smygpremiär i mars 2014. Det är studenter som startat upp verksamheten utifrån
CoderDojo-konceptet. Marcus Nygren, som är grundare i Norrköping, fick upp
ögonen för CoderDojo när han under ett studieuppehåll arbetade på Spotify. Han
samlade ihop en grupp studenter och startade upp verksamheten. Det är helt
ideellt och de är sponsrade av Visualiseringscenter med lokal. Skill sponsrar
med fika till ungdomarna.
Axels spel där man är en apa som aktar sig för en boll. |
Vi går runt och observerar och pratar med deltagarna. Det är
fascinerande att se det enorma fokus och engagemang som finns i rummen. Deltagaren
Axel sitter i spel/webb-gruppen och programerar sin egen hemsida. Han har sin
pappa med och de visar stolt upp hur långt de kommit. Förra tillfället hade
Axel programerat ett ap-spel i programmet Scratch. Just nu funderar han på hur
han kan lägga in en gästbok på sin nya hemsida. På andra sidan bordet sitter
Lovisa, 14 år. Hon är också intresserad av hemsidor och webb och vill gärna
lära sig mer om hemsidesutveckling. Hon använder verktyget CodeAcademy för att
lära sig nya funktioner. Hon har ingen direkt plan för vad det ska utmynna i
för typ av hemsida men hon ger exempel på att man framöver kanske skulle kunna
göra en hemsida kring att lära sig programera, på svenska. Den resurs hon använder
just nu är på engelska. Hon berättar att hon i perioder sitter mycket med det
här hemma också. När hon har funderingar kan hon fråga coacherna. Sen kan man
fråga de som sitter bredvid också. De arbetar mer med spel, men de är duktiga
och hjälper henne när hon har frågor säger hon.
Filip och Saga testar sin robot. Sagas pappa tittar på. |
Deltagarna Filip och Saga hjälptes i andra rummet åt att
programera en robot i Lego Mindstorms. De programmerade roboten så att den
kunde röra sig framåt och plocka upp en PET-flaska. Sagas pappa stod bredvid
och gjorde sitt bästa för att inte ta över, eftersom det såg så roligt ut. De
programmerade även in ljud så att roboten lät när den tog flaskan.
Idag är det ett par enstaka lediga platser men det har varit
ett hårt tryck hittills. Antalet platser bestäms av hur många coacher som har
möjlighet att ställa upp och de släpps alltid en vecka innan ett tillfälle. Som
mest har de varit 17 coacher på ett och samma tillfälle och de försöker hålla
deltagarplatserna till ca 40st. Idag är första gången aktiviteten med
3D-glasögon erbjuds men Jimmy har planer på en fortsättning och utveckling.
Tanken är att deltagarna även kan inspireras att programera och skapa sina egna
3D-miljöer. Tänk att kunna bygga upp ett rum att kunna gå runt i eller en
dunkel gång i någon av Egyptens pyramider. Nästa gång skulle han även försöka
ta med de Oculus Rift som de har på Realgymnasiet så att deltagarna kan få testa.
Moa och pappa Fredrik visar upp sina 3D-glasögon |
När passet närmar sig sitt slut tar Marcus tillorda igen och
presenterar ett par av deltagarna som vill visa upp sitt arbete så här långt.
Det är helt frivilligt men det är flera som vill visa upp. Vi får bland annat se
Hugos spel där man studsar på block ända upp till månen. Erik har arbetat med
sitt program i 2 månader och det går ut på att ekorrar ska förstöra sidan. Vi
får ett smakprov. Moa, 10 år, visar upp sina
3D-glasögon och flera deltagare får komma fram och testa.
Jimmy Alenius och Marcus Nygren ur styrelsen för CoderDojo Norrköping |
Tack CoderDojo-gänget för att vi fick komma och inspireras!
Vilket fantastiskt jobb ni gör!