CoderDojo Norrköping

Klockan 10.55, lördagen den 25 oktober, står ett trettiotal ungdomar och föräldrar tålmodigt och väntar i regnet utanför Visualiseringscenter C. Klockan 11 slås portarna upp. Ungdomarna bockas av på en lista och får veta till vilket rum de ska bege sig. Vi tre besökare från Lärande IKT möts av en sprudlande glad, taggad Marcus Nygren som hälsar oss hjärtligt välkomna och kort förklarar upplägget för dagens CoderDojo. I ett rum kommer man att programera Lego Mindstorms Ev3-robotar och i det andra rummet kommer det att finnas två grupper; de som programerar inom spel/webb och de som ska få testa att tillverka egna 3D-glasögon.


Nicklas på Lärande IKT får testa 3D-glasögonen
Marcus hälsar deltagarna välkomna och presenterar upplägget för dagen. De ungdomar som arbetar med spel/webb fortsätter att arbeta med sina egna projekt. Det var ingen ny i den gruppen idag, så alla är igång redan. Man behöver inga förkunskaper för att delta. Deltagarna väljer helt fritt vad de vill arbeta med, utifrån deras egen nivå och intressen. Till hjälp finns ett antal coacher och Marcus visar tips på länkar till sidor eller uppgifter de kan jobba med om de vill. Jimmy Alenius från Realgymnasiet, programansvarig i styrelsen, håller i aktiviteten med 3D-glasögonen och han berättar kort för hela gruppen hur det fungerar. De ska bygga ett par glasögon av kartong som man placerar sin mobiltelefon framför. På så vis kan man uppleva att man kliver in i en virtuell värld. Tanken är att glasögonen kan tillverkas av i princip bara återvunnet material. Det enda han köpt är linserna. Som extra coacher för dagen har Jimmy med sig tre av sina elever från teknikprogramet. Deltagarna sätter igång och det är fullt fokus från första början.

De flesta deltagare idag har en förälder med. Ungdomar mellan 7 och 17 år är välkomna på CoderDojo och om man är under 12 år behöver en förälder vara med. Både vid 3D-glasögonen och robotarna är deltagarna i snitt 10-13 år. Vid borden spel/webb är deltagarna i snitt lite äldre och arbetar mer självständigt. Coacher finns till hands om man har frågor. Coacherna är studenter på universitetet eller examinerade därifrån. Ett bra sammanhang för ungdomarna att hitta förebilder för vidare studier.

CoderDojo anordnas varannan lördag i Norrköping och de hade smygpremiär i mars 2014. Det är studenter som startat upp verksamheten utifrån CoderDojo-konceptet. Marcus Nygren, som är grundare i Norrköping, fick upp ögonen för CoderDojo när han under ett studieuppehåll arbetade på Spotify. Han samlade ihop en grupp studenter och startade upp verksamheten. Det är helt ideellt och de är sponsrade av Visualiseringscenter med lokal. Skill sponsrar med fika till ungdomarna.

Axels spel där man är en apa som
aktar sig för en boll.
Vi går runt och observerar och pratar med deltagarna. Det är fascinerande att se det enorma fokus och engagemang som finns i rummen. Deltagaren Axel sitter i spel/webb-gruppen och programerar sin egen hemsida. Han har sin pappa med och de visar stolt upp hur långt de kommit. Förra tillfället hade Axel programerat ett ap-spel i programmet Scratch. Just nu funderar han på hur han kan lägga in en gästbok på sin nya hemsida. På andra sidan bordet sitter Lovisa, 14 år. Hon är också intresserad av hemsidor och webb och vill gärna lära sig mer om hemsidesutveckling. Hon använder verktyget CodeAcademy för att lära sig nya funktioner. Hon har ingen direkt plan för vad det ska utmynna i för typ av hemsida men hon ger exempel på att man framöver kanske skulle kunna göra en hemsida kring att lära sig programera, på svenska. Den resurs hon använder just nu är på engelska. Hon berättar att hon i perioder sitter mycket med det här hemma också. När hon har funderingar kan hon fråga coacherna. Sen kan man fråga de som sitter bredvid också. De arbetar mer med spel, men de är duktiga och hjälper henne när hon har frågor säger hon.

Filip och Saga testar sin robot. Sagas pappa tittar på.
Deltagarna Filip och Saga hjälptes i andra rummet åt att programera en robot i Lego Mindstorms. De programmerade roboten så att den kunde röra sig framåt och plocka upp en PET-flaska. Sagas pappa stod bredvid och gjorde sitt bästa för att inte ta över, eftersom det såg så roligt ut. De programmerade även in ljud så att roboten lät när den tog flaskan.


 
Idag är det ett par enstaka lediga platser men det har varit ett hårt tryck hittills. Antalet platser bestäms av hur många coacher som har möjlighet att ställa upp och de släpps alltid en vecka innan ett tillfälle. Som mest har de varit 17 coacher på ett och samma tillfälle och de försöker hålla deltagarplatserna till ca 40st. Idag är första gången aktiviteten med 3D-glasögon erbjuds men Jimmy har planer på en fortsättning och utveckling. Tanken är att deltagarna även kan inspireras att programera och skapa sina egna 3D-miljöer. Tänk att kunna bygga upp ett rum att kunna gå runt i eller en dunkel gång i någon av Egyptens pyramider. Nästa gång skulle han även försöka ta med de Oculus Rift som de har på Realgymnasiet så att deltagarna kan få testa.
 
Moa och pappa Fredrik visar upp sina 3D-glasögon
När passet närmar sig sitt slut tar Marcus tillorda igen och presenterar ett par av deltagarna som vill visa upp sitt arbete så här långt. Det är helt frivilligt men det är flera som vill visa upp. Vi får bland annat se Hugos spel där man studsar på block ända upp till månen. Erik har arbetat med sitt program i 2 månader och det går ut på att ekorrar ska förstöra sidan. Vi får ett smakprov.  Moa, 10 år, visar upp sina 3D-glasögon och flera deltagare får komma fram och testa.

 
 
 
Jimmy Alenius och Marcus Nygren
ur styrelsen för CoderDojo Norrköping
 
 
 
Tack CoderDojo-gänget för att vi fick komma och inspireras! Vilket fantastiskt jobb ni gör!

 
Är du intresserad, vill veta mer eller anmäla dig, gå in på:
http://coderdojonkpg.se/#


/Lisa Thörne